Dode karpers in Duiven 6 augustus 2021

Woensdag, 4 augustus 2021

****** (update 6 augustus 2021)******

Dode karpers in Duiven

HSV de Graskarper heeft in Duiven karpersterfte geconstateerd. Begonnen in Horsterpark, is de sterfte verdergegaan naar Duiven Zuid, Zuid West, Wijde Wetering en uiteindelijk ook Duiven Noord. Op dit moment zwemmen er erg veel karpers aan de oppervlakte in de Horst, en op 4 augustus zijn er al de nodige karpers geruimd.
Waterschap Rijn IJssel (WRIJ) heeft hierbij geadviseerd per direct de wateren op slot te zetten.

Feit

Er worden nog steeds dode karpers gemeld in Duiven en in de Wijde Wetering. Het totale aantal dode karpers in Duiven loop tal over de 180 stuks, nog afgezien van karpers die niet gevonden (kunnen) worden door de hoge en brede rietvelden. Het beste zou zijn als er een nog levende, maar wel duidelijk zieke karper gevangen zou kunnen worden voor onderzoek, maar de Vereniging is daar nog niet in geslaagd.
In het water aan de Venus/Zirkoon/Neptunus is nu al enkele weken geen dode karper gevonden.
In de Wijde wetering is de sterfte nu al weken bezig en in Duiven Noord (Horst, fontein, etc) is het nog maar net begonnen. Zodra het mogelijk is, halen we de dode vissen eruit. De dode karpers worden opgeruimd door de HSV, en WRIJ en meegenomen door WRIJ of de Gemeente Duiven.

Het besluit

Het feit dat er OVERAL dode karpers gevonden worden, is de reden dat het verbod op het vissen in bepaalde delen van Duiven geldt
en
gaat per direct in. In een apart bericht wordt telkens aangegeven waar gevist mag worden en waar een verbod geldt. Houdt u zich daaraan, in het belang van de vissen en van de vissers zelf. Alle maatregelen in Duiven gelden voorlopig tot en met nader order of apart, geupdated bericht na overleg met het bestuur.
Alleen op deze wijze worden (kruis)besmettingen voorkomen.
Tussentijds zullen de vrijwilligers heel Duiven blijven controleren en het bestuur en de vissers blijven informeren.

Ter info

Er heerst een -nog- onbekend karpervirus in heel Duiven, die ook heerst op de Wijde Wetering.
Een eigenschap van een virus is, dat het een gastheer nodig heeft om te kunnen overleven.
Zijn er geen karpers meer, of bouwen de overgebleven karpers antistoffen op dat kan leiden tot immuniteit,
dan sterft het virus uit. Reinig te allen tijde je netten!
Voorkom kruisbesmetting, ga niet vissen!

Hoe reinig jij je leefnet/schepnet/landingsnet?

Pak een ruime emmer met afwasmiddel erin en reinig je landingsnet. Gooi het sop weg, en spoel hierna je landingsnet goed uit, zodat er geen sop in je netten achterblijft. Hang je landingsnet te drogen.
Voor vragen, mailen naar Waterbeheer.graskarper@gmail.com