BESTUUR

Kamer van koophandel nummer: 40123209

MEDEDELINGEN VAN HET BESTUUR

Doelstelling Hengelsportvereniging De Graskarper
De doelstelling van Hengelsportvereniging De Graskarper is het faciliteren en bevorderen van hengelsport als sportieve recreatie voor de hengelsportliefhebbers in Duiven, Groessen en Loo. Deze activiteiten zijn mede mogelijk via goede samenwerking met de betrokken instanties zoals de Gemeente Duiven, het Waterschap Rijn en IJssel, Federatie Hengelsport Midden-Nederland, Sportvisserij Nederland, Stichting FREE, de Nationale Politie en Sasha Diertotaal. Ons motto is: ‘Vissen natuurlijk! Hengelsport bereikbaar voor iedereen. Vist u met ons mee?’

Hengelsportvereniging De Graskarper wordt gecoördineerd vanuit een Dagelijks Bestuur, bestaande uit een voorzitter, penningmeester en secretaris. Het voltallige bestuur wordt gevormd door de leden van het Dagelijks Bestuur en de trekkers van de verschillende Commissies. Er vinden regulier 4 vergaderingen per jaar plaats met het voltallige bestuur waarin alle bestuurszaken en commissie-activiteiten worden besproken. Daarnaast heeft het Dagelijks Bestuur frequent overleg over allerhande zaken die urgente afstemming vergen. Jaarlijks vindt een algemene ledenvergadering plaats conform de statuten, waarbij u als lid geïnformeerd wordt over de verengingsactiviteiten en om input en evaluatie gevraagd wordt.

Verenigingswerk is vrijwilligerswerk
Zonder vrijwilligers zou er geen vereniging kunnen bestaan. Het zijn de vrijwilligers die de drijvende kracht zijn achter de activiteiten die door onze vereniging georganiseerd worden. De vrijwilligers houden de vereniging draaiend en zorgen er voor dat andere leden, meestal net als zij, kunnen genieten van uren visplezier. Daarom namens het Dagelijks Bestuur van Hengelsportvereniging De Graskarper hierbij een welgemeend woord van dank voor jullie inzet en het enthousiasme. Er wordt fantastisch werk door eenieder geleverd en dat wordt breed gewaardeerd.

Dit jaar hebben alle bestuursleden en actieve vrijwilligers namens de vereniging een mooi kerstpakket ontvangen als blijk van dank voor hun tomeloze inzet en het feit dat ze de verenging een warm hart toedragen. Heel veel dank voor jullie inzet en betrokkenheid! Dat kunnen we niet vaak genoeg zeggen. Geniet van het kerstpakket en we hopen dat we volgend jaar opnieuw op jullie hulp en inzet voor de vereniging mogen rekenen.

Wisselingen samenstelling bestuur en commissies
De samenstelling van het bestuur en de commissies is dit jaar niet gewijzigd. Dat geeft stabiliteit en continuïteit waar we op kunnen doorbouwen.

Op een aantal plekken kunnen we echter nog wel wat versterking gebruiken, enerzijds om de basis breder te kunnen maken en anderzijds om extra activiteiten te kunnen organiseren. Alle hulp is welkom. We hebben een aantal vacatures:
•Zo zijn we al een tijdje naarstig op zoek naar versterking van onze jeugdcommissie. De jeugdcommissie is belangrijk om de kleintjes de basisbeginselen van het vissen bij te brengen en de interesse voor de hengelsport te stimuleren. Voor de jeugd is vissen een mooie uitlaapklep. We organiseren wedstrijden en verzorgen informatiesessies. Mensen met affiniteit voor begeleiding van jeugdige vissertjes die zich geroepen voelen om zich aan te sluiten bij een leuke actieve vereniging, kunnen contact opnemen met Rob Miechels.
•En ook voor onze commissie waterbeheer zijn we op zoek naar uitbreiding. Waterbeheer is een belangrijk thema en er spelen veel ontwikkelingen op dit gebied. Denk hierbij aan het opstellen en uitvoeren van visstand beheerplannen, het coördineren van de werkzaamheden van het controleursteam, het onderhouden van contacten met betrokken instanties zoals het waterschap, federatie, gemeente Duiven, Politie & BOA’s, uitvoeren van visreddingen, etc etc. Wie interesse heeft en/of een achtergrond heeft in waterbeheer kan contact opnemen met Kenny Willems.

Website www.graskarper.nl!

Al sinds vele jaren heeft Hengelsportvereniging De Graskarper een eigen website en Facebook pagina. De laatste versie van de website is opgezet door Frenk de Gruiter. Superlatieven schieten daarvoor tekort want de webiste en de Facebook pagina zien er verbluffend mooi uit als we dat vergelijken met andere verenigingen, zeiden we met gepaste trots. Frenk zal in 2022 het beheer van de website overdragen, hiervoor worden de nodige voorbereidingen getroffen. De website wordt ontsloten en gehost via Sportvisserij Nederland zodat daarmee nog meer visliefhebbers bereikt worden, terwijl onze website toch een eigen identiteit en signatuur behoudt. Graag nodigen wij u uit om zelf informatie, nieuws, leuke foto’s, filmpjes of unieke ervaringen op onze website te plaatsen. Stuur een e-mail met uw bericht en/of foto’. Op die manier houden we de website dynamisch, levend en actueel.

Ook de Facebook pagina wordt steeds vaker gevonden waardoor we via sociale media contact hebben met onze leden en visliefhebbers. Dit is een snel medium zodat iedereen direct en online op de hoogte is van nieuwe informatie. Naast de digitale informatievoorziening via onze website en via Facebook, publiceren we regelmatig berichten over onze activiteiten in de lokale nieuwskrant Duiven Post. Wij vinden het belangrijk dat de hengelsportliefhebbers in onze regio voortdurend op de hoogte zijn over de activiteiten die we organiseren en over relevante informatie en nieuwsberichten met betrekking tot de sportvisserij.

Financiën
Hengelsportvereniging De Graskarper is een financieel gezonde vereniging en we beschikken over een financiële buffer voor het opvangen van eventuele tegenvallers en het doen van investeringen ten behoeve van de vereniging. Een gezonde financiële huishouding is belangrijk omdat het de noodzakelijke waarborging geeft en dat we kunnen instaan voor de continuïteit van onze verenigingsactiviteiten.

Ook in 2021 hadden we een aantal bijzondere uitgaven zoals de juridische kosten van de advocaat inzake de rechtszaak Loowaard. Deze rechtszaak is zoals u wellicht gehoord heeft, met positief resultaat beëindigd. Ook zijn nieuwe digitale weegschalen en professionele netten aangeschaft voor de viswedstrijden van de wedstrijdcommissie en de 60+ senioren en is schilderwerk verricht in het clubhuis. Voor volgend jaar worden investeringen voorzien zoals de reparatie van de coating van het dak van het clubhuis en de uitzet van karpers in de stadswateren als gevolg van de karper sterfte die onze wateren dit jaar helaas getroffen hebben. Ook onderzoeken we als bestuur de mogelijkheden om te gaan investeren in een eigen waterpartij in de nabije regio zodat we daarmee de vismogelijkheden voor onze leden kunnen uitbreiden. We houden de mogelijkheden daarvoor nauwlettend in de gaten en zijn in contact daarover met diverse personen en instanties.

Normaliter wordt tijdens de jaarlijkse ledenvergadering door onze penningmeester Richard Segers een overzicht toegelicht van de inkomsten en uitgaven over het afgelopen boekjaar en wordt de begroting gepresenteerd voor het nieuwe jaar. Zoals u eerder hebt kunnen lezen kon de ledenvergadering afgelopen jaar wederom helaas niet doorgaan in verband met Corona. Dat betekent dat we tijdens de algemene ledenvergadering van aankomend jaar in juni 2022 alsnog verslag zullen doen over de financiële ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Wij hechten aan transparantie en vinden het belangrijk om u goed te informeren over de inkomsten en de uitgaven van onze vereniging en onze financiële positie.