Bestuursoverleg 26 juli Dode karpers

Dinsdag, 27 juli 2021

Bestuursoverleg 26 juli 2021
=======================
Op maandag 26 juli is er vergaderd met het bestuur van HSV de Graskarper om de stand van zaken te bespreken van de karpersterfte in Duiven.

Feit
====
Er worden nog steeds dode karpers gemeld in Duiven Zuid en in de Wijde Wetering. Het zijn geen grote aantallen dode karpers meer in Duiven Zuid, maar dat is best logisch, omdat het bestand daar behoorlijk uitgedund is. Het beste zou zijn als er een nog levende, maar wel duidelijk zieke karper gevangen zou kunnen worden voor onderzoek, maar de Vereniging is daar nog niet in geslaagd.
In de Wijde wetering is de sterfte helaas nog maar net begonnen. De uitgestrektheid van deze wetering maakt het erg moeilijk om hier de situatie te kunnen inschatten, mede omdat het ook loopt door erg veel landbouwgronden en industrieterrein.
De Wijde Wetering is een verantwoordelijkheid van de Hengelsportfederatie Midden Nederland.

Het besluit

==========
Het feit dat er nog dode karpers gevonden worden, is de reden dat het verbod op het vissen in Duiven Zuid verlengd wordt tot en met 23 augustus. Op deze wijze worden (kruis)besmettingen voorkomen.

Tussentijds zullen de vrijwilligers Duiven Zuid blijven controleren en het bestuur en de vissers blijven informeren.

Ter info
========
Er heerst een -nog- onbekend karpervirus in Duiven, die ook heerst op de Wijde Wetering. Een eigenschap van een virus is, dat het een gastheer nodig heeft om te kunnen overleven. Zijn er geen karpers meer, of bouwen de overgebleven karpers antistoffen op dat kan leiden tot immuniteit, dan sterft het virus uit.

Hoe reinig jij je leefnet/schepnet/landingsnet?
====================================
Pak een ruime emmer met afwasmiddel erin en reinig je landingsnet. Gooi het sop weg, en spoel hierna je landingsnet goed uit, zodat er geen sop in je netten achterblijft. Hang je landingsnet te drogen.

Voor vragen, mailen naar Waterbeheer.graskarper@gmail.com