Karpervirus Duiven Zuid: beslissing Bestuur HSV

Zaterdag, 24 juli 2021

Duiven, 13 Juli 2021

Het bestuur van HSV de Graskarper heeft vergaderd met de commissieleden over de karper-sterfte in Duiven.
Er is diep nagedacht over de te nemen maatregelen om verdere karper-sterfte, en vooral “verspreiding van het virus die alleen karpers treft, te voorkómen”. Er zijn een aantal belangrijke besluiten genomen:

Besluiten om verspreiding van het karpervirus te voorkomen:

• In Duiven Zuid mag vanaf woensdag 14 juli 2021 niet meer gevist worden, tot nader order. Dat betekent dat elke vorm van vissen, zoals witvissen, feeder-vissen, roofvissen verboden is, totdat het bestuur besloten heeft dat dit opgeheven kan worden, maar in ieder geval tot en met 26 juli
• Voor het Horsterpark geldt, dat er weer gevist mag worden op alle vissoorten. Bij gebruik van een landingsnet of onthaakmat geldt: reinig je net en je visspullen met warm water en een sopje, en spoel het daarna af. Een leefnet is verboden tot en met in ieder geval 26 juli.
• Voor alle wateren ten Noorden van de spoorlijn geldt, dat er mag worden gevist op alle vissoorten. Ook hier geldt: Bij gebruik van een landingsnet reinig jij je net, en je visspullen met warm water en een sopje, en je spoelt het daarna af. Een leefnet is verboden. Deze maatregelen gelden tot en met in ieder geval 26 juli.
• Vissen op alle vissoorten in het vierkante gat gelegen aan het industrieterrein ten noorden van de A12 is tevens toegestaan, tot en met in ieder geval 26 juli.
• Het gebruik van een landingsnet en een leefnet in wedstrijdverband bij wedstrijden ten Noorden van de spoorlijn is toegestaan, mits georganiseerd door HSV de Graskarper. De Vereniging heeft diverse spoelbakken in het clubhuis waarin de gebruikte landings- en leefnetten voorafgaande en na afloop van de viswedstrijden worden gereinigd met sop en gespoeld.
• Het verplaatsen of overzetten van vissen in welke vorm dan ook is verboden.
• Regels HSV de Graskarper zijn van toepassing: https://graskarper.mijnhengelsportvereniging.nl/.../bepal...

Situatie vanaf maandag 26 juli 2021

Waarom tot en met 26 juli? Op maandag 26 juli wordt door het bestuur en de commissieleden bekeken hoe de situatie is. Er kunnen maatregelen worden versoepeld of –bij kruisbesmetting- worden verlengd en zelfs verder uitgebreid. Laten we met z’n allen voorkómen dat het erger wordt.

Hoe reinig jij je leefnet/schepnet/landingsnet?

Pak een ruime emmer met afwasmiddel erin en reinig je landingsnet. Gooi het sop weg, en spoel hierna je landingsnet goed uit, zodat er geen sop in je netten achterblijft. Hang je landingsnet te drogen.

Om wat voor virus gaat het?

Het gaat sowieso om een karper-virus die dus alleen karpers treft, geen witvis, graskarper (is een andere soort), andere dieren of mensen. Virussen kunnen worden overgebracht door o.a. slijm van de vis in je landingsnet of onthaakmat. Vandaar dat reiniging van je netten en visspullen noodzaak is. Het is een besmettelijk virus die daarom ook zoveel karpers treft. Alle wateren in Duiven Zuid zijn volledig met elkaar verbonden, waardoor het virus zich heeft kunnen verspreiden.
De oorzaak ligt waarschijnlijk in besmette vissen die illegaal zijn uitgezet. Dat kunnen vissen uit andere vijvers, sloten zijn geweest of vissen uit een privévijver (koi-karpers bijvoorbeeld). Het uitzetten, dan wel overzetten van vissen is niet voor niets ten
strengste verboden.

Voor vragen, mailen naar Waterbeheer.graskarper@gmail.com