Anja Groot opnieuw Wereldkampioen

Donderdag, 30 augustus 2018

In het Poolse Wroclaw heeft Anja Groot goud gewonnen op het Wereldkampioenschap vissen voor dames. De 30-jarige Assendelftse viste op beide wedstrijddagen het hoogste vangstgewicht bij elkaar, waarmee ze het hele deelnemersveld overtuigend achter zich liet. Niet voor het eerst, want na haar gouden plakken in 2015 en 2017 is dit de derde wereldtitel uit haar loopbaan.

Vanzelfsprekend wordt het echter nooit. “Bizar. Meer kan ik er nog niet over zeggen. Ik bevat het nog niet helemaal”, stamelt de kersverse wereldkampioene vlak na de weging. Met ruim 18 kilo vis bleef ze de Française Isabella Hawryhuk (zilver) en de Belgische Sarina Mertens (brons) ruim voor. “Frankrijk is wereldkampioen in het landenklassement. Een van die Françaises zat op de kop-stek in mijn vak. Dat was nog wel even spannend, want zij is heel erg goed. Gelukkig wist ik haar toch te verslaan en mijn vak te winnen.”

Geduld en concentratie
De geboren Amsterdamse viste in Polen 66 vissen bij elkaar tijdens twee wedstrijden van vier uur. In 2017 had ze – in dezelfde tijd – ruim 600 vissen nodig om wereldkampioen te worden. “Anja bewijst dat ze heel divers is. Ze is multifunctioneel inzetbaar en blinkt uit in meerdere soorten visserij. Dat ze nu 66 vissen vangt ten opzichte van de ruim 600 van vorig jaar, zegt niets over de prestatie. De manier van vissen is totaal anders dan vorig jaar in Hongarije. Daar zat zoveel vis dat ze bijna uit zichzelf de kant op kropen. Dit weekend moest ze veel meer geduld hebben, geconcentreerd blijven. Dat deed ze fantastisch”, vertelt een trotse Stefan Verhoeven (bondscoach).