Reddingsacties de Nieuweling

Dinsdag, 28 augustus 2018

Reddingsactie II de Nieuweling
------------------------------------------
Na de eerste reddingsactie in park de Nieuweling (zie elders op deze pagina), is twee dagen na die actie een tweede actie gestart.
De HSV wilde een twee poging wagen om resterende vissen te redden. Het probleem was een net, daar had de HSV geen beschikking over. Er was wel over gecommuniceerd met de Federatie (Midden Nederland), maar deze was niet beschikbaar: In Aalten was een soortgelijke actie bezig.

Op de bewuste vrijdag 10 augustus kregen we drie uur van te voren groen licht: het net was bechikbaar en gebracht naar Duiven en hals over kop zijn mensen gecharterd.

HSV vrijwilligers en vissers die de eerste keer ook meehielpen, zijn gebeld/geappt. We hadden genoeg mensen om de actie te doen. Ter plekke waren de rollen inmiddels bekend en twee netten werden aan elkaar geknoopt.

Problemen
---------------
Dilemma: in het midden ontstond door het koppelen van de twee netten een groot gat, want er was geen materiaal beschikbaar om de twee netten aansluitend te verbinden.

1 of twee redders in het midden laten meelopen moesten de vissen die ontsnappen wilden, opvangen. Één sleepnet was gaaf en voorzien van lood onderin het net, het andere was helaas volop grote gaten waar een flinke vis door kon ontsnappen.
Hier was ook geen lood onderin het net.
Het trekken van een sleepnet over een bodem met slib van 40-60 cm dik welt de modder omhoog en zorgt voor extra zuurstof tekort.

Het sleepnet vol gaten en zonder lood onderin ging aan de onderkant ook steeds door de voortslepende bewegingen omhoog, dus hierdoor kon ook nog vis ontsnappen. De Nieuweling was op een bepaald gedeelte breder dan de aan elkaar geknoopte netten, Vis kon ook zo ontsnappen. Lastig, maar het was een aanvaardbaar risico.
Kolken van grotere vis werden waargenomen, maar helaas werden ze niet gevangen, ondanks de zware inspanningen die werden geleverd.

Omstandigheden
-----------------------
Vermoedelijk waren het enkele kleinere karpers, maar zeker weten doen we het niet. Gelukkig had het op donderdag 8 augustus geregend, zodat er weer wat meer zuurstof aanwezig was.
Tijdens de actie was het winderig, en kans op een bui was aanwezig. Veel meer dan een paar druppels werden het niet.

De vangst was karig: witvis en een snoekje van 40 cm werden in de Fonteinvijver aan de Talingstraat vrijgelaten.

Er werd regen en bewolking voorspeld: goed nieuws voor het door zuurstofgebrek en blauwalg geteisterde parkwater de Nieuweling. Noot: Regen en wind zorgt voor zuurstof en bewolking en regen zorgt voor een rem en zelfs afname op de blauwalg groei.

Dank aan vrijwilligers en voor de foto's
---------------------------------------------------
De HSV bedankt alle vrijwilligers die meegeholpen hebben, die ad hoc hun vrije tijd beschikbaar stelden om mee te helpen. We werken allemaal overdag en om twee keer in enkele dagen na je werkdag een reddingsactie uit te voeren, is toch zwaar om door zulke dikke slib te baggeren.

Door de zeer korte tijd hebben we mogelijk veel vrijwilligers niet kunnen bereiken. Hiervoor onze excuses. Intussen blijven we wateren monitoren, die ofwel te weinig water dan wel te weinig zuurstof bevatten.

Bijgaand foto's van vrijwilligers, Richard en van Jan Oude Geerdink, beheerder van Facebook site Park de Nieuweling Duiven. Ook hiervoor onze dank!