Vissen gered door HSV De Graskarper en Hengelsport Federatie Midden Nederland

Donderdag, 1 september 2022

Vissen gered door HSV De Graskarper en Hengelsport Federatie Midden Nederland HSV De Graskarper heeft gisteren (31 augustus 2022) een visredding georganiseerd bij het vierkante water aan de Nieuwgraaf A12 te Duiven. De visredding is in samenwerking met Hengelsport Federatie Midden Nederland https://www.hfmiddennederland.nl/ georganiseerd na constatering van de commissie Waterbeheer van HSV De Graskarper en meldingen van divers mensen dat vissen met de rug boven water zwemmen en er al sprake was van vissterfte door zuurstofgebrek.

Vissen gered door HSV De Graskarper en Hengelsport Federatie Midden Nederland

Hoe pak je dat nu aan?
HSV De Graskarper en Hengelsport Federatie Midden Nederland hebben daartoe een beroepsvisser ingehuurd om met de visredding te helpen. Probleem is namelijk dat met zogenaamde Zegens, dit zijn netten om massaal vis te kunnen vangen, niet gewerkt kon worden vanwege de lage waterstand en de sliblaag. Er is daarom met elektriciteit gevist. Voordeel is ook dat de vis wordt verdoofd en daardoor makkelijker te vervoeren is. Hiervoor gebruiken wij speciale tonnen waarmee de vis na een truck kan worden gebracht en in containers met water en zuurstoftoevoer getransporteerd kan worden.
Hoeveelheid vis gaat alle superlatieven te boven
Wij wisten dat er veel vis in het vierkante water aan de Nieuwgraaf / A12 zat, maar zoveel, vooral ook grote vis, hadden wij niet verwacht. Opvallend ook dat er veel Graskarper is aangetroffen, exemplaren van meer dan 1,20 meter lang. Ze doen “onze naam” eer aan. Deze vissen moeten al ongeveer 20 jaar oud zijn, omdat zij zich niet voortplanten en in het verleden door de gemeente Duiven zijn uitgezet. Verder veel zeer grote Schup- en Spiegel karpers, met exemplaren van over de 25 kilo aangetroffen. Zelfs hebben wij nog een Giebel gezien. Opvallend waren ook de hoeveelheid Snoekbaarzen met exemplaren boven de 80 cm. Ook mooie snoeken hebben wij kunnen overzetten met een exemplaren groter dan 1,0 meter. Verder zijn er ook diverse Zeelten gered. Tenslotte is er ontzettend veel Brasem en Voorn overgezet. Totaal is meer dan 2000 kg vis overgezet.

Waar is de vis uitgezet?
De vis is uitgezet in de stadwateren van de gemeente Duiven, waar de waterstand wel hoog genoeg is en er ruimte genoeg is voor de vissen om goed te kunnen gedijen. Het gaat om drie plekken namelijk: De Rottumstraat, Zirkoon en Gemünden am Main park in Duiven

Hartelijk dank
Hartelijk dank aan alle vrijwilligers van HSV De Graskarper die gehoor hebben gegeven aan de oproep om te helpen met deze visredding. Speciaal dank aan Hengelsport Federatie Midden Nederland voor de fijne samenwerking en de Waterbeheer commissie geleid door Kenny Willems die de visredding in gang hebben gezet.

Mede namens het dagelijks bestuur van HSV De Graskarper,
Emiel Bos, Richard Segers en Henry Raben